Egy átlagos autós minden bizonnyal meg tud nevezni legalább két olyan folyékony komponensét járművének, amiket bizony rendszeres időközönként kell cserélni, utántölteni. Ez bizony a motorolaj és a szélvédőmosó folyadék, ezekkel áll kivétel nélkül minden belsőégésű motorral ellátott autó tulajdonosa kapcsolatban. Azonban fontos megjegyeznünk, hogy ennél sokkal többről van szó, nem csupán ez a kettő fajta szorul időnkénti ellenőrzésre, esetenként cserére.
A továbbiakban az olajshop.hu webáruház blogja alapján végigmegyünk a különböző kenőanyagok és folyadékok szerepén, csereintervallumán.
Motorolaj
Mint már korábban feltételeztem, szerintem a motorolaj senki számára nem újdonság, hiszen központi szereppel bíró komponens, és csereperiódusa is meglehetősen frekventált. A gyártók által saját modelleikre előírt intervallum általában 15 és 30 ezer kilométer között szokott lenni, azonban ezt csak a legideálisabb esetekben javasolt betartani. Ideális alatt a heti rendszerességű egyhuzamban hosszabb távot értjük, ami lehetőleg lakott területen kívül, jobb esetben autópályán történik. Nem ideálisnak a városi közlekedés mondható, hiszen sok esetben a dugóban való araszolás és részét képezi, ami kifejezetten ártalmas autónk számára. Ha jót szeretnénk járművünknek, a híres 10.000km/fél év (attól függ melyik jön el előbb) egy biztonságos aranyközépútnak tekinthető.
Váltóolaj
Minden bizonnyal akadnak olyanok, akiket a váltóolaj meglepetésként érhet, azonban ennek a cseréje is fontos, hiszen a motor után a váltó az egyik legmeghatározóbb alkatrész. Bizonyos modelleknél arra hivatkoznak a gyártók, hogy az autóban található váltóolajat nem szükséges cserélni, ezt legtöbb esetben a szintetikus olajjal indokolják, azonban ilyen esetekben is szükséges, hogy bizonyos kilométer után megtörténjen a csere. Hagyományos hidromechanikus automata váltók esetében ez általában 80.000km szokott lenni, míg egy CVT-nél a gyártó által is előírt 100.000km a kötelező periódus. A duplakuplungos automata és sima kéziváltók esetében ez az intervallum 50-60.000km.
Fék- és hűtőfolyadék
Ez a két folyadék általában rendkívül el van hanyagolva, hiába a betöltött szerepük, nem szoktak rájuk odafigyelni. Annak érdekében, hogy a fékrendszer megfelelően működjön, és ne csökkenjen a folyadék forráspontja, 2-3 évente ellenőrizni kell a rendszert, és cserélni az elöregedett fékfolyadékot. A hűtőfolyadék esetében a cserét elég 4 évente vagy 100-150.000 kilométerenként beiktatni, ilyenkor pedig szükséges a teljes hűtőrendszert is átmosni, annak érdekében, hogy a lerakódások és szennyeződések kitisztuljanak.
Rengeteget köszönhetünk az autónknak, itt az ideje, hogy megháláljuk az értünk tett munkáját azzal, hogy friss kenőanyaggal és folyadékkal látjuk el a szükséges időközökben!
Szerző: onlinePénztárca